Recuperarea creantelor

May 18, 2010 by · 22 Comments
Filed under: Juridic 

recuperarea creantelorUn subiect de maxima actualitate in contextul financiar al zilelor noastre il reprezinta recuperarea creantelor. Atat bilanturile furnizorilor, cat si cele ale vanzatorilor contin creante din ce in ce mai mari cauzate de lipsa lichiditatilor si a disponibilitatilor banesti ale clientilor.
Ce este, de fapt, creanta? Creanta reprezinta dreptul creditorului (vanzatorul, furnizorul) de a solicita debitorului (cumparatorul, clientul) plata unei obligatii rezultate in urma unor relatii comerciale. Pentru a beneficia de acest drept, creanta trebuie sa fie certa, lichida si exigibila. Codul de Procedura Civila defineste aceasta creanta prin articolul 379 astfel:

Creanta certa este aceea a carei existenta rezulta din insusi actul de creanta sau si din alte acte, chiar neautentice, emanate de la debitor sau recunoscute de dansul.
Creanta este lichida atunci cand catimea ei este determinata prin insusi actul de creanta sau cand este determinabila cu ajutorul actului de creanta sau si a altor acte neautentice, fie emanand de la debitor, fie recunoscute de dansul, fie opozabile lui in baza unei dispozitii legale sau a stipulatiilor continute in actul de creanta, chiar daca prin aceasta determinare ar fi nevoie de o osebita socoteala.

In urma tranzactiilor comerciale realizate intre vanzator si cumparator se stabilesc si scadentele obligatiilor de plata. Aceste tranzactii se concretizeaza prin contractele comerciale, iar termenele de plata stabilite in contract pot da exigibilitatea creantelor. Odata depasite termenele stabilite de comun acord, creditorul poate incepe actiunile de recuperare a creantelor prin metode si forte proprii precum notificari, somatii de plata sau prin apelarea la societati specializate in recuperarea creantelor.

Prin externalizarea serviciului de recuperare a creantelor, creditorul nu va fi nevoit sa investeasca intr-un departament specializat de colectare. Apeland la o societate specializata, el va beneficia de serviciile de recuperare contra unui cost stabilit, reprezentat cel mai adesea de un comision din suma recuperata.
Intermediarul va apela si el la actiuni de recuperare pe cale amiabila prin Read more

Somajul in zilele noastre

May 6, 2010 by · 18 Comments
Filed under: Resurse Umane 

someriSomajul a ajuns astazi un subiect principal de interes si discutie. Asta pentru ca in fiecare luna numarul somerilor in Romania creste si pentru ca fiecare dintre cei ramasi in campul muncii isi pun semne de intrebare legate de siguranta postului, a salariului si a conditiilor de munca. Facand o comparatie intre luna martie a anului 2009 si luna martie a anului 2010 putem vedea ca numarul somerilor a crescut cu aproape 10.000 doar in Bucuresti (conform Agentiei Municipale pentru Ocuparea Fortei de Munca Bucuresti, in martie 2009 erau 18.884 someri, iar in martie 2010, 28.870).

Potrivit Legii nr. 76 din 2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, somerul este: “persoana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este in cautarea unui loc de munca de la varsta de minimum 16 ani si pana la indeplinirea conditiilor de pensionare;
b) starea de sanatate si capacitatile fizice si psihice o fac apta pentru prestarea unei munci;
c) nu are loc de munca, nu realizeaza venituri sau realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare;
d) este disponibila sa inceapa lucrul in perioada imediat urmatoare, daca s-ar gasi un loc de munca.

Singura varianta ajutatoare a persoanelor care raman fara un loc de munca este indemnizatia de somaj. Pentru a beneficia de aceasta, somerii trebuie sa indeplineasca anumite conditii: pe perioada ultimilor 2 ani sa fi avut un stagiu de cotizare de cel putin 12 luni, sa nu obtina venituri mai mari decat indemnizatia de somaj, sa nu indeplineasca conditiile de pensionare si sa fie inregistrati la oficiile de ocuparea fortei de munca de care apartin.

In functie de perioada stagiului de cotizare a unei persoane pe perioada cat a fost activa, creste sau scade si perioada indemnizatiei de somaj. Astfel, somerii care au avut un stagiu de cotizare de 1 an vor beneficia de indemnizatia de somaj timp de 6 luni, cei cu stagiu de cotizare 5 ani, vor beneficia de indemnizatie 9 luni, in timp ce somerii cu stagiu de indemnizatie mai mare de 10 ani, vor primi indemnizatia timp de un an.

Aceeasi lege specificata mai sus reglementeaza valoarea indemnizatiei de somaj. Aceasta suma este acordata odata pe luna si Read more

Motivarea angajatilor in 2010

April 28, 2010 by · 13 Comments
Filed under: Resurse Umane 

motivarea angajatilorOdata cu schimbarea conditiilor de munca influentate majoritar si primordial de criza mondiala, motivarea pentru marea masa a angajatorilor a devenit mult mai facila. Mai mult, in foarte multe cazuri aceasta nici nu mai exista. Principalul factor care ii motiveaza acum pe angajatii romani este pastrarea locului de munca. Putem cita foarte bine in acest caz zicala romaneasca “s-a intors roata” : daca acum doi sau trei ani angajatorii isi puneau intrebarea “cum sa imi motivez angajatii pentru a-i pastra si pentru a obtine de la ei randamentul maxim?”, acum angajatii sunt cei care isi pun intrebarea “cum sa dovedesc mai bine ca sunt cel mai bun pentru acest post?”. Aceasta situatie a scos o mare parte din angajatori din dilema costurilor salariale, ei alocand procente mai mari din bugetul companiei in alte directii.

Vom vorbi in continuare despre ce presupune, in teorie, (sau ce presupunea pana in urma cu doar 2-3 ani) principiul motivarii angajatilor:

Motivarea este procesul prin care compania, prin intermediul unui manager, creeaza si pune in practica o serie de factori care, printr-un “efect de bumerang”, sa duca la cresterea eficientei angajatilor, a productivitatii. Prin efectul direct de crestere a moralului angajatilor, acesti factori pot fi reprezentati de:

  • Salariul satisfacator (combinatia ideala intre cerintele angajatului si posibilitatile financiare ale firmei);
  • Atributiile angajatului stabilite de comun acord prin semnarea fisei postului;
  • Atribuirea de noi responsabilitati motivante;
  • Libertate pentru angajat de a-si exprima si sustine ideile;
  • Recunoasterea rezultatelor si succeselor angajatului;
  • Formarea profesionala, participarea la seminarii si training-uri de specialitate;
  • Acordarea unui pachet de bonusuri;
  • Asigurarea unui mediu de munca propice activitatii pe care o desfasoara angajatul.

Pachetul de bonusuri folosit ca mijloc de motivare a angajatilor se poate Read more

Feriti! Impozitul minim revine!

April 22, 2010 by · Leave a Comment
Filed under: Financiar 

impozitul minim revineReluam in acest articol ciclul temelor referitoare la impozitul aferent exercitiului financiar 2010, pe care trebuie sa il plateasca orice firma care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei.
Daca in decembrie 2009 guvernul isi mentinea pozitia in ceea ce priveste plata impozitului minim calculat pe cele sapte praguri, segregate in functie de cifra de afaceri (vezi articolul Impozit forfetar si in 2010), in 2010 noul cod fiscal aducea in discutie cota unica de impozitare de 16%, (vezi articolul Impozit pe profit vs. impozit pe venit). Exceptiile de la aceasta regula erau :

“contribuabilii care desfasoara activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive, inclusiv persoanele juridice care realizeaza aceste venituri in baza unui contract de asociere, si in cazul carora impozitul pe profit datorat pentru activitatile prevazute in acest articol este mai mic decat 5% din veniturile respective sunt obligati la plata unui impozit de 5% aplicat acestor venituri inregistrate.”

Se pare insa ca interpretarea codului fiscal emis la inceputul anului nu a favorizat bugetul de stat, asa incat guvernul a decis emiterea unei noi ordonante la sfarsitul lunii martie. Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr 22/2010 modifica si completeaza Legea 571/2003 privind codul fiscal. In ceea ce priveste impozitul pe profit si cel pe venit acesta ordonanta specifica urmatoarele:
“Contribuabilii prevazuti la art. 34 alin. (1) lit. b) efectueaza pentru trimestrele I – III comparatia impozitului pe profit trimestrial cu impozitul minim prevazut la alin. (3), recalculat in mod corespunzator pentru trimestrul respectiv, prin impartirea impozitului minim anual la 12 si inmultirea cu numarul de luni aferente Trimestrului respectiv. In situatia in care perioada impozabila incepe sau se incheie in cursul unui trimestru, impozitul minim prevazut la alin. (3) se recalculeaza corespunzator numarului de zile aferente trimestrului respectiv. Pentru definitivarea impozitului pe profit datorat se efectueaza comparatia impozitului pe profit anual cu impozitul minim anual prevazut la alin. (3).
(6) In situatia in care perioada impozabila incepe sau se incheie in cursul anului, pentru definitivarea impozitului pe profit datorat se efectueaza comparatia impozitului pe profit aferent perioadei respective cu impozitul minim anual prevazut la alin. (3), recalculat in mod corespunzator pentru aceeasi perioada.”

Cum poate fi interpretata aceasta ordonanta? Foarte simplu si Read more

Cum ne ferim de rau platnici?

April 14, 2010 by · 4 Comments
Filed under: Financiar 

cum ne ferim de rau platniciDaca in articolul trecut va prezentam caracteristicile si principiile pe baza carora se desfasoara vanzarea pe credit, in acest articol vom aborda mai in detaliu consecintele care ar putea aparea in urma unei relatii comerciale nefavorabile. Punandu-ne in ipostaza unui vanzator de bunuri sau servicii care isi incaseaza banii la un anumit termen, ne dam seama de actiunile pe care acesta trebuie sa le intreprinda pentru reducerea riscului de neincasare si totodata de investitiile pe care acesta trebuie sa le faca intr-un sistem performant de analiza, urmarire si recuperare debite.

Ce inseamna de fapt pentru vanzator reducerea riscului?
Raspuns: Evitarea rau platnicilor.
Orice cumparator care la scadenta nu isi poate onora obligatiile de plata poate fi clasificat drept rau platnic. Cei care nu isi platesc ratele la creditele bancare sunt inregistrati in Biroul de Credit sau Centrala Riscurilor Bancare si figureaza pe lista neagra la care au acces toate bancile. Si in cazul consumatorilor de credite comerciale exista liste negre in care sunt inscrisi rau platnicii, doar ca acestea nu sunt oficiale sau reglementate de vreo institutie in masura sa opreasca accesul acestora la alte credite. Pe acestia din urma ii gasim in diverse articole, la o simpla cautare pe internet, pe site-ul Ministerului de Finante sau pe cel al Registrului Comertului, prin recomandari din partea altor colaboratori, ori ii gasim in fisierele Centralei Incidentelor de Plati deoarece au emis bilete la ordin sau file cec fara acoperire.

Cum ii evitam pe rau platnici?
Un prim pas ar fi analiza indicatorilor financiari. Fiind facuta de un cunoscator, aceasta analiza poate scoate la suprafata aspecte nefavorabile unui credit.
Apoi, prin consultarea canalelor de verificare prezentate mai sus, putem afla amanunte semnificative despre posibilitatile de plata si lichiditatea cumparatorului.
Exista de asemenea societati specializate in furnizarea de informatii financiare si fiscale, sau o putem face pur si simplu prin documentarea prin forte proprii.

Exista insa cazuri de rau platnici cu toate aceste precautii luate. Ce putem face in aceste cazuri?
Este recomandat sa Read more

Next Page »